Verdier - er det så viktig?

05.09.2025

I dag skal vi ta en tur innom både byggebransjen og friluftsliv. 😉

Når det er snakk om å starte en bedrift, er det lett å tenke på produkter, tjenester, markedsføring og økonomi. Selvfølgelig er dette viktige byggesteiner, men det er ikke det som er selve fundamentet og grunnmuren. Noe som bærer en bedrift er verdiene den bygges på.

Verdier er nemlig mer enn fine ord på et papir. De er hjertet i virksomheten din. De sier litt om hvordan du møter kunder, hvordan du tar beslutninger, og hvordan du står støtt når ting er vanskelig.

I dette blogginnlegget vil jeg dele litt om hvorfor verdier er så viktig i en business, og hvordan det kan forandre måten du bygger bedriften på.

VERDIER ER KOMPASSET DITT.

Som gründere møter vi stadig på valg. Skal jeg gjøre det sånn, eller slik i markedsføringen? Skal jeg starte dette samarbeidet? Skal jeg hjelpe denne kunden? Magefølelsen sier nei, men fornuften sier ja. Det er veldig lett å bli forvirret, særlig når vi ser hva "alle andre" gjør.

Når du har tydelige verdier, vil du alltid ha et kompass som peker nord. Du slipper å vingle eller tvile på om du tar de rette valgene. Du kan bare spørre deg selv: "Passer dette med mine verdier, og det jeg står for?"

Et kompass gjør alltid turen litt tryggere (hvis du kan å bruke det). Uten det, er risikoen for å havne utenfor stien, når tåka ligger tykk, veldig stor. Det kan ende med at du bygger en bedrift som ikke lenger føles som deg. Du havner utenfor stupet.

VERDIER SKAPER EKTE FORBINDELSE MED KUNDENE DINE.

I en verden full av tilbud, reklame og konkurrenter, er det ikke først og fremst pris eller tekniske detaljer som får en kunde til å velge deg. Det er følelsen de får når de møter deg og den du er i bedriften din.

Når du bygger en business etter dine verdier, blir du ekte. Og det er noe kundene dine merker. De merker fort forskjellen på en bedrift som bare vil selge for å selge, og en som faktisk bryr seg og ser de.

Hvis for eksempel en av dine kjerneverdier er ærlighet, vil kundene merke det i måten du kommuniserer på. Du overdriver ikke. Du lover ikke mer enn du kan holde. Du er til å stole på. Og i en verden der mange føler seg lurt, er det gull verdt.

Når kundene kjenner seg igjen i verdiene dine, skjer det noe magisk. Eller, magisk er det kanskje ikke, men det som skjer er at de blir lojale. De kjøper ikke bare én gang. De kommer tilbake gang på gang, og de anbefaler deg videre. ❤️

VERDIER GIR DEG STYRKE I MOTGANG.

Gründerlivet er absolutt ikke alltid like rosenrødt. Det kan ofte være perioder med en følelse av å stå helt alene, det kan være lite salg og økonomisk stress. Mange gir opp på veien, ikke fordi de ikke har en god idé eller tror på at de har noe bra, men fordi de mister gnisten.

Det er her verdier kan gjøre en stor forskjell. Når alt annet vakler, står verdiene dine der med dype røtter. De minner deg på hvorfor du startet. De gir deg en dypere mening enn å "bare tjene penger". Joda, det er viktig å tjene penger, men du ser greia, sant?

Hvis du for eksempel bygger businessen din på tro, nestekjærlighet eller omsorg vil du finne styrke i at det du gjør ikke bare handler om deg. Da blir det lettere å reise seg igjen når ting er vanskelig.

VERDIER GJØR DEG UNIK.

Alle kan kopiere et produkt. Alle kan kopiere en tjeneste. Men ingen kan kopiere deg og dine verdier.

Det er verdiene dine som setter ditt preg på bedriften, og som gjør at den ikke bare blir en "bedrift i mengden". Kanskje er du gründeren som setter mennesker foran tall, eller som alltid gir litt ekstra fordi du tror på å være generøs. Eller kanskje du bygger hele bedriften rundt bærekraft. 

Verdiene dine er din signatur. Det er de som gjør at folk husker deg, og velger deg!

VERDIER GIR RETNING FOR VEKST.

Når bedriften vokser blir det enda viktigere å ha klare verdier. De hjelper deg å bygge nettverk, samarbeide med de rette folka, og å holde en rød tråd i alt du gjør.

Med tydelige verdier blir det enklere å lage innhold, markedsføre deg og tiltrekke deg de riktige kundene. Du slipper å bruke energi på å være alt for alle (det fungerer ikke uansett). I stedet kan du være deg selv, helt og fullt.

MINE EGNE VERDIER.

For meg handler verdier om respekt, tillit, kjærlighet, tro og lekenhet. Med en gjensidig respekt mellom meg og kundene mine, hvor de skal kunne stole på meg, og at jeg leverer det jeg lover ... og så må vi ikke  glemme et lite dryss med glede og humor. 😉

Når jeg bygger på disse tingene, kjenner jeg at jeg står trygt. Jeg møter kunder med en ro i hjertet, fordi jeg vet at jeg ikke spiller et spill. Jeg er meg selv.

KJÆRE DEG!

Kanskje kjenner du på et press om å "gjøre som alle andre". Kanskje føler du deg litt alene som gründer, eller du er usikker på om du er på rett vei. Da er mitt råd til deg veldig enkelt: Gå tilbake til verdiene dine, til grunnmuren. Skriv dem ned. Sett ord på hva som betyr aller mest for deg, og bruk dem som ditt kompass.

Verdiene dine gjør businessen din ekte. Og du vet, ekte vare varer lengst. ❤️