Hva er en landingsside? Og trenger du det egentlig?

Du har helt sikkert hørt om landingsside, men vet du egentlig hva det er og hva det brukes til? Jeg skal prøve å forklare deg på en enkel måte.
Hva er en landingsside?
En landingsside er enkelt og greit en egen side som er laget for et konkret mål: å få folk til å melde seg på noe (eks. kurs, webinar), kjøpe noe eller å laste ned noe.
Den skiller seg ut fra en vanlig nettside ved at den ikke har mange andre ting som distraherer. Du finner f.eks. ingen meny som du kan rote deg bort i mens du egentlig bare skulle inn å booke en time med coaching.
Nei, en landingsside er der for å gjøre det enkelt for den som besøker deg; de skal forstå hva det er du tilbyr, og gjennomføre handlingen.
Du kan faktisk tenke på landingsside som en rød løper. Den leder den besøkende rett inn dit du vil, uten noe som distraherer på veien. For det er ikke til å stikke under en stol at vi blir veldig fort distrahert når vi sitter og scroller (ellers i livet også for så vidt).
Hvorfor trenger du en landingsside?
Enkelt og greit fordi jo kortere og enklere veien er til handling, desto flere konverteringer.
Vi vet jo det at dess flere valg vi har, desto vanskeligere er det for oss å ta et valg og faktisk gjennomføre. Jeg kjenner meg hvert fall veldig godt igjen i det.
"Jeg sitter og blar i en reklame som kom i posten, og etter mye om og men bestemmer jeg meg for at DET headsettet skal jeg kjøpe. Jeg setter meg i bilen, durer av gårde til butikken, går inn med klare steg på veg mot der headsettene er. På veien dit møter jeg en selger som forteller meg at de har noen med bedre lyd, bedre comfort, og mye dyrere selvfølgelig. Han viser de fram, og så kommer selgeren på at joda, de har fått inn noen nye, et ganske ukjent merke, men likevel mye bedre enn de jeg hadde bestemt meg for, og sånn fortsetter det. Vet du hva? Da ender jeg som regel opp med å gå ut fra butikken igjen, uten noe som helst."
Det er så fort gjort å bli overveldet og ikke ta valget likevel.
Det er derfor landingssider fungerer. Du har færre valg, det er mindre rot og støy, og det er mye lettere for folk å ta det valget du ønsker at de skal ta.
Når trenger du en landingsside?
Når du ønsker et konkret resultat, og vil gjøre det lett for kunden å si ja.
Du trenger en landingsside når:
* Du har en kampanje, eller skal lansere nye produkter.
* Du har laget en freebie, og ønsker at folk skal melde seg på nyhetsbrev for å få den.
* Du kjører annonser og trenger et landingssted å sende folk til.
* Du skal holde webinar, eller har laget et minikurs, og trenger en enkel måte for folk å melde seg på.
Tenker du fortsatt på om du trenger en landingsside? Jeg kan hjelpe deg med å finne svaret 😉 Har du noe å selge? Har du laget noe du vil dele gratis, og vil du at folk skal melde seg på nyhetsbrevet ditt? Skal du kjøre en kampanje? Skal du lansere et nytt kurs? Da er svaret JA!
Hvis målet ditt kun er å informere om deg og ditt, og du allerede har en nettside, trenger du vel ikke så mye annet. ❤️
Vil du vite hva en god landingsside bør inneholde? Da kan du skrive inn navn og e-post under her, så kommer det en lenke i postkassa di. 😊