Hva er en virtuell assistent?

Kort fortalt er en virtuell assistent (VA) en selvstendig næringsdrivende som jobber fra eget kontor og hjelper deg med oppgaver du trenger og ønsker hjelp med. 

Det fine med en VA er at du slipper å ansette, og det gjør at du ikke trenger å tenke på utgifter som f.eks. arbeidsgiveravgift, forsikringer, egnet kontorlokale etc. Du betaler kun for avtalte oppgaver til avtalt pris.

En VA kan jobbe på timepris, på månedlig avtale eller prosjekt. Det varierer på oppdrag, person og bedrift. 

Hvilke oppgaver kan en virtuell assistent gjøre for deg?

En virtuell assistent kan gjøre mange forskjellige oppgaver. Noen tar på seg administrative oppgaver, andre tar for seg oppgaver innen sosiale medier, regnskap eller nettsider. Det finnes også virtuelle assistenter som har spesialisert seg på enkelte områder, og som kun tar for seg oppgaver innen sitt spesialfelt, mens andre igjen tar på seg oppgaver innen flere felt. 


Eksempler på oppgaver som kan settes bort til en VA: 

Regnskap og fakturering

E-post-håndtering 

Skrive og gjenbruke tekst til sosiale medier, blogg, e-post eller nettside

Korrekturlesing

Kundeservice

Research

Reiseplanlegging

Nettside

Sosiale medier

Administrasjon